NHI.no
  • Familie
  • Barn
  • Småbarn bruker naturlig logisk tenkning før de lærer å snakke
Annonse
Nyhetsartikkel

Småbarn bruker naturlig logisk tenkning før de lærer å snakke

Småbarn på 19 måneder bruker logisk tenkning for å håndtere usikkerhet. Den naturlige logikken bidrar til læringsprosessen av språk og andre kunnskapsområder.

Liten gutt som sitter i en sofa og ser i en bildebok han har i fanget.
Hvordan tilegner vi oss kunnskap i småbarnsalderen? Illustrasjonsfoto: Colourbox/Levranii

Av:

Merethe Kvam, journalist.

Sist oppdatert:

27. sep. 2023

Dette ifølge en studie som ble publisert i tidsskriftet Current Biology i september 20231.

Forskerne bak studien ønsket å undersøke om barn som ikke har lært å snakke (eller som er i ferd med å lære å snakke), er i stand til å tenke logisk. 

Annonse

To eksperiment

Forskerne utførte to eksperiment. I det første eksperimentet deltok 61 småbarn på 19 måneder. I det andre deltok 33 småbarn på 19 måneder.

I den første testen fikk barna se to ting de skulle assosiere med et av ordene de hørte. De fikk se to ting de kjente til fra før - en skje og en kjeks, og knyttet ordet til en av de to tingene.

I den andre testen fikk de se en ting de kjente til fra før (for eksempel et eple) og en ting de ikke kjente til fra før av (for eksempel en forgasser). Deretter skulle de identifisere tingene til ordene de hørte.

I det andre eksperimentet ble det brukt to gjenstander som ble forbundet med en lyd hver. Etter at barna hadde blitt introdusert for gjenstandene og lydene, ble gjenstandene dekket til slik at barnet ikke lenger så dem. En av de to gjenstandene ble lagt i ett glass. Den andre gjenstanden ble avdekket igjen. Deretter skulle barnet gjette hva som var i glasset.

I en påfølgende test var begge objektene tildekket. Her hørte barnet på lyden som ble forbundet med en av gjenstandene og forskerne så om barnet så på riktig gjenstand.

Assosiasjon og ekskludering

Studien viser at naturlig logisk tenkning er til stede fra barn er minst 19 måneder gamle og at det ikke er avhengig av språk. I hovedsak utvikles logisk tenkning gjennom at barnet ekskluderer ting ved eliminering.

Med andre ord vil småbarn som får se noe de ikke kjenner til fra før av, prøve å analysere det fremmede objektet og konkludere ved å utelukke det som ikke er mulig ut i fra den kunnskapen barnet har.

Studien analyserer viktigheten av strategier småbarn bruker - assosiasjon og eksklusjon.

Den første strategien går ut på at småbarn som hører et nytt ord som refererer til to ukjente gjenstander som de kan se, og at de mentalt assosierer ordet og gjenstanden.

Den andre strategien forklarer hvordan småbarn kan lære et nytt ord ved logisk tenkning ved å eliminere alternativer. For eksempel hvis de ser to gjenstander, hører et ord de ikke har hørt før, og vet hva den ene gjenstanden heter. Da kommer de frem til at navnet hører til den ukjente gjenstanden.

Dette er ifølge studien den vanligste strategien.

  1. Bohus, K.A., Cesana-Arlotti, N., Martín-Salguero, A., Bonatti, L.L.. The scope and role of deduction in infant cognition. Current Biology 2023. www.cell.com
Annonse
Annonse